De auto waar iedereen in rijdt… of toch niet

 In Marketing

Hier is ie dan… de Tata Nano, de auto waar iedereen in zou gaan rijden. Als marketeer vind ik voorbeelden als deze geweldig. Waar veel ZZP’ers zich op blindstaren is de prijs, prijs, prijs en prijs. Maar dit voorbeeld en alle A-merken bewijzen dat niet prijs, maar waarde doorslaggevend zijn.

De goedkoopste auto ter wereld, een auto voor nog geen EUR 2.000,-. Je zou denken dat dit de best verkochte auto ter wereld is, helaas wordt de auto niet meer geproduceerd vanwege tegenvallende omzetcijfers…

Sprekend met ondernemers hoor ik vaak “mensen kopen niet omdat ze het te duur vinden” of “de concurrent is goedkoper” of de allerergste “de economie is slecht, mensen kopen niet meer”.

De reden waarom A-merken vaak de prijsleiders in de markt zijn, is gepercipieerde waarde. Door branding van het merk en gepercipieerde superioriteit van het product kunnen en durven ze meer te vragen dan andere aanbieders. Natuurlijk hebben de A-merken passende budgetten voor Research & Development, Inkoop en Marketing. Mocht je nog geen A-merk zijn, dan zijn dit de punten waar je wekelijks aan kan werken om te zorgen voor een steeds meer waarde en uiteindelijk een hogere verkoopprijs.

1 Excellence SELLS – denk aan de Apple, Tesla of Disney. Grootse merken die honderd duizenden tot miljoenen klanten bedienen wereldwijd. De enige manier om dit te realiseren is door constant de producten en de service te verbeteren en ernaar te streven de beste in de branche te zijn.

2 Processen – schrijf voor ieder proces binnen je bedrijf een instructie. Vaak willen we als 1-pitters pas instructies gaan schrijven wanneer we van plan zijn iemand in dienst te nemen. Vervolgens nemen we niemand in dienst omdat we ze dan alles moeten uitleggen… en daar hebben we dan net geen tijd voor. Het is sneller om het gewoon even snel zelf te doen. Het probleem met deze gedachtengang is dat je nooit voorbij je eigen kunnen en tijd groeit. Start vandaag en schrijf 1x per week 1 proces uit. In een jaar heb je dan 52 processen opgeschreven en wanneer je dan iemand in dienst neemt en gaat delegeren, heb je het in ieder geval klaar liggen.

3 Testen – test je product of dienst bij potentiĆ«le klanten. Ik bedoel geen familie of vrienden of andere mensen die je kennen en je heel aardig vinden en zeggen wat je graag zou willen horen, maar totaal onbekenden. Zouden zij je product voor deze prijs kopen? Wat ontbreekt er aan je product of dienst?

4 Concurrenten – onderzoek wat de concurrent doet. Zijn er eigenschappen aan je product of dienst die concurrenten niet bieden? Tell the world. Zijn er eigenschappen die ontbreken? Voeg ze toe en denk erover na hoe je die specifieke eigenschap nog beter kan maken.

5 Onderzoek – bekijk in andere branches hoe een bepaald probleem wordt opgelost. Maar ook hoe de benadering naar klanten is? Hoe zit het verkoopproces in elkaar?

Door bovenstaande stappen toe te passen bouw je uiteindelijk aan een product of dienst met meer waarde. Zo ontkomt je aan de val van wedijveren alleen op prijs.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search